To rozwiązanie pozwala Obywatelom na prawdziwe współuczestniczenie w kształtowaniu swojego państwa na poziomie lokalnym lub ogólnokrajowym poprzez możliwość zgłaszania projektów przepisów prawa w dowolnym zakresie lub wyrażenia samej ich woli w jakiejś już istniejącej, lub zupełnie nowej kwestii.
Poniżej propozycje funkcjonowania tego narzędzia do współkształtowania najważniejszych aktów prawnych:
Inicjatywa Obywatelska w sprawie Konstytucji:
Inicjatywa obywatelska w sprawie całkowitej zmiany Konstytucji
- 500 000 uprawnionych do głosowania może zaproponować całkowitą zmianę Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
- Żądanie to jest przedstawiane narodowi pod głosowanie.
Inicjatywa obywatelska w sprawie częściowej zmiany Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
- 500 000 uprawnionych do głosowania może żądać częściowej zmiany Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
- Inicjatywa obywatelska w sprawie częściowej zmiany Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej może mieć formę propozycji o ogólnym charakterze lub zredagowanego projektu.
- Jeżeli Sejm zgadza się z inicjatywą w formie propozycji o ogólnym charakterze, opracowuje częściową zmianę w duchu tej inicjatywy i przedstawia ją narodowi pod głosowanie.
- Jeżeli odrzuca inicjatywę, przedstawia ją narodowi pod głosowanie; naród rozstrzyga, czy inicjatywie należy nadać bieg. Jeżeli naród zgodzi się z inicjatywą, Zgromadzenie Narodowe opracowuje odpowiedni projekt.
- Inicjatywa w formie opracowanego projektu zostaje przedstawiona narodowi pod głosowanie. Sejm zaleca przyjęcie inicjatywy lub jej odrzucenie.
- Jeżeli Sejm zaleca odrzucenie, może przedstawić projekt przeciwny.
- Naród głosuje równocześnie nad inicjatywą i projektem przeciwnym. Uprawnieni do głosowania mogą udzielić poparcia obu propozycjom. Mogą też podać, której propozycji należy dać pierwszeństwo w przypadku, gdy obie zostaną przyjęte.
Inicjatywa Obywatelska w sprawie ustawy:
- 250 000 uprawnionych do głosowania może żądać uchwalenia nowej ustawy
- Inicjatywa obywatelska w sprawie nowej ustawy może mieć formę propozycji o ogólnym charakterze lub zredagowanego projektu.
- Jeżeli Sejm zgadza się z inicjatywą w formie propozycji o ogólnym charakterze, opracowuje ustawę w duchu tej inicjatywy i przedstawia ją narodowi pod głosowanie.
- Jeżeli odrzuca inicjatywę, przedstawia ją narodowi pod głosowanie; naród rozstrzyga, czy inicjatywie należy nadać bieg. Jeżeli naród zgodzi się z inicjatywą, Sejm opracowuje odpowiedni projekt.
- Inicjatywa w formie zredagowanego projektu zostaje przedstawiona narodowi pod głosowanie. Sejm zaleca przyjęcie inicjatywy lub jej odrzucenie.
- Jeżeli Sejm zaleca odrzucenie, może przedstawić projekt przeciwny.
- Naród głosuje równocześnie nad inicjatywą i projektem przeciwnym. Uprawnieni do głosowania mogą udzielić poparcia obu propozycjom. Mogą też podać, której propozycji należy dać pierwszeństwo w przypadku, gdy obie zostaną przyjęte.
Zobacz więcej na temat: